Weekendje Ko Samet! - Reisverslag uit Ban Khlong Rangsit Prayunsak, Thailand van Lisanne Vries - WaarBenJij.nu Weekendje Ko Samet! - Reisverslag uit Ban Khlong Rangsit Prayunsak, Thailand van Lisanne Vries - WaarBenJij.nu

Weekendje Ko Samet!

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

16 September 2014 | Thailand, Ban Khlong Rangsit Prayunsak

Hoi allemaal!
Het is inmiddels alweer de derde schoolweek hier in Bangkok en ik heb weer een ontzettend leuk weekend gehad! Na alle tempels die we het eerste weekend hadden bezocht vonden we het wel tijd om lekker naar het strand te gaan. We hebben een hostel geboekt op het eiland Ko Samet, ongeveer 4 uur vanaf Bangkok.

Vrijdag waren we vroeg vrij en we zijn om half 2 vertrokken richting de eastern bus terminal. Vanaf daar zijn we met een bus naar Ban Phe gegaan en daar met de boot naar Ko Samet. Dit was wel een heel avontuur omdat het al helemaal donker was en we met een speedboot gingen. Het eiland zag er wel echt super mooi uit vanaf het water en overal waren de lampjes van de strandtentjes te zien. Eenmaal aangekomen op het eiland was het even zoeken waar we heen moesten. Ze hebben hier geen normale taxi’s zoals wij ze gewend zijn. Iedereen wordt hier vervoerd in de laadbak van een auto en daar betaal je dan ongeveer 100-150 bath voor. Het enige nadeel was dat niemand op het eiland ons hotel kende. Uiteindelijk, na gebrekkig uitleg van een paar thaise mensen, kwamen we aan bij de receptie van ons hotel: Runa Runa the best guesthouse. Alleen die naam is toch al geniaal?! Toen we binnen kwamen was er echt zo’n super schattige jongen die helemaal blij waren dat we er eindelijk waren, want hij maakte zich al helemaal zorgen dat we niet meer zouden komen (volgens mij kreeg hij echt bijna nooit gasten in het hotel). Hij bracht ons naar de kamer en na 10 minuten bleek de airco al niet meer te werken en hadden we ook geen water meer. Dat begon dus al lekker! Maar we besloten eerst wat te gaan eten. Maar natuurlijk zat het allemaal niet mee, en vergaten we onze sleutel in de kamer. We moesten dus eerst weer terug naar die jongen of hij onze deur wou open maken. Uiteindelijk waren we eindelijk klaar om te gaan eten, begon het keihard te regenen, maar dan ook echt keihard! Als het hier regent ben je in 2 seconden gewoon helemaal doorweekt. We zochten snel een restaurantje wat ons prima leek, het was inmiddels ook al 10 uur geweest dus we hadden ook wel honger. Terwijl we zaten te eten begon het ook nog eens heel hard te onweren, en als je dan gewoon lekker binnen zit zoals in Nederland is er natuurlijk niks aan, maar het was best wel eng omdat alle restaurantjes hier gewoon half open zijn. Het onweer was echt heel dichtbij en is ook een paar keer heel dichtbij ingeslagen. Ook de straat veranderde in een halfuur gewoon tot complete rivier. De eigenaar van dat restaurantje kwam uit Engeland en ze doen hier echt alles zelf. Dus als er meer tafeltjes vol hadden gezeten, hadden we echt wel een paar uur moeten wachten. Maar sowieso nemen ze hier in Thailand overal rustig de tijd voor, en als er 1 gerecht klaar is, wordt dat gewoon alvast geserveerd. Na het eten zijn we lekker gaan slapen omdat we de dag daarna op tijd naar het strand wouden.

’s Ochtends hebben we lekker ontbeten op het strand, en het was echt heel mooi om te zien! Echt mooi blauw water en witte stranden! Alleen jammer dat het ’s middags een beetje bewolkt bleef. Maar de hele dag heerlijk gezwommen en op het strand gechillt! Aan het eind van de middag hebben we nog een voet scrub/massage genomen wat overigens omgerekend nog geen 5 euro is.

’s Avonds hebben we op het strand gegeten en daarna bij een soort openlucht bar lekker drankjes gedaan. Maarja, het is geen regenseizoen zonder regen natuurlijk. Dus kwam het weer met bakken uit de hemel vallen, dus snel naar binnen gegaan! Daarna gingen we nog naar een bar waar je jezelf met van dat neonverf kan verven en waar ook meerdere internationale mensen waren. Uiteindelijk echt een geniale nacht gehad en dat hebben we de volgende ochtend ook wel goed gemerkt. We hadden al afgesproken dat we de dag erna een boottocht zouden doen langs verschillende plekken van het eiland. Dus de volgende ochtend moesten we weer optijd uit bed en op de boot! Na 10 minuten op de boot was iedereen echt al kotsmisselijk en bleek de alcohol van de avond daarvoor echt geen goed idee te zijn geweest. Maar de eerste stop was snorkelen, wat gezien de kater, ook totaal geen succes was. De golven in het water maakten het allemaal maar erger, en bovendien waren er ook niet echt vissen te zien. De tweede stop was gelukkig een strandje waar we even chill konden liggen en even niet die deining van die boot hoefden te voelen. Het was daar wel echt zooo ontzettend mooi! Daarna hebben we nog een plek gezien waar echt duizenden kwallen waren, echt heel gek om te zien. En de laatste stop bestond weer uit snorkelen. Die mensen van die boot gooiden fruit in het water en daar kwamen dus allemaal leuke gestreepte en gekleurde visjes op af, dus toch nog wat gezien onderwater! Maar uiteindelijk was ik toch wel weer heeel erg blij toen ik weer veilig met de beide benen aan de kant stond. We hebben ons lesje in ieder geval goed geleerd dat we niet weer moeten gaan varen als we de dag ervoor zijn wezen stappen.

’s Middags moesten we wel weer met de boot naar Ban Phe want we moesten helaas alweer terug naar Bangkok. We kozen voor de speedboot die er 10 minuten over deed inplaats van de ferry van 40 minuten. Eenmaal in Ban Phe konden we met een minivan weer naar Bangkok, dus Daphne en ik gingen alvast zitten en Anouk, Kelly en Rianne hadden hun spullen er ook alvast in gezet en gingen toen nog even naar de wc. Toen zij echter naar de wc gingen besloot de chauffeur ineens weg te rijden met alleen Daphne en ik erin. En ja, leg dan maar eens uit dat er meer mee moeten. Wij hadden ook geen idee wat die man ineens ging doen en wij hadden natuurlijk ook al hun spullen bij ons, dus we konden hun ook niet bereiken. Het bleek dat hij bij een ander punt nog meer mensen moesten ophalen, heel toevallig nog 7 mensen van Stenden. Inmiddels waren we al wel een kwartier verder, en Anouk, Kelly en Rianne wisten natuurlijk niet waar dat busje zo snel heen was. Maar uiteindelijk hebben we hun toch nog opgehaald en na 3,5 uur waren we weer in Bangkok. En natuurlijk regende het weer en konden we geen taxi krijgen die ons naar Rangsit wou brengen. Na een hele lange tijd hadden we eindelijk een taxi en waren we weer lekker thuis!

Nu is het helaaas weer tijd voor een weekje druk bezig met school want er zijn al weer genoeg deadlines! Gelukkig zijn we vrijdag vrij en waarschijnlijk gaan we dan naar het volgende eiland: Ko Chang!

Heel veel liefs van mij!